Sampoerna - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Sampoerna - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Sampoerna

Blijf op de hoogte en volg HENK

12 November 2012 | Indonesië, Surabaya

Gisteren hebben we het "House of Sampoerna" bezocht. Dé highlight van Surabaya.
In het koloniale tijdperk was dit een weeshuis onder beheer en regime van de Hollanders. In 1932 heeft Kiem Teeeng Siem in dit gebouw de Sampoerna sigarettenfabriek opgericht. Tot op heden worden er nog steeds kreteksigaretten gemaakt. Tussendoor heeft het onder hollandse architectuur gebouwde pand (architect Huiswit) ook gediend als bioscoop. De begane grond waar nu nog steeds sigaretten worden gerold en geknipt was de zaal voor de gewone mens en de op bovenverdieping waar nu de museumshop is waren de ereloges waar tijdens de film flink gegeten en gedronken werd. Het pand is geheel gerenoveerd en er is een prachtig museum en een mooi grandcafè in gemaakt. De kreteksigaretten worden gemaakt van een mix van tabak en kruidnagels en dat ruik je heel goed als je het museum binnenstapt. Als je zo'n peuk aansteekt dan knettert ie ook door de kruidnagels. Ze worden nog volop gerookt in Indonesië. Het concept van deze Sampoernamix is geheim. Vandaag gaan we nog even terug omdat er gisteren niet werd gewerkt in de fabriek. Vandaag wel en dan mogen we, achter glas vanuit de eerste verdieping, een kijkje nemen. Helaas is het in dat deel van Sampoerna verboden te fotograferen. Momenteel is de fabriek voor een heel groot deel in handen van Philip Moris. Een klein perentage aandelen is nog in handen van de familie die nu in in VS woont.