naar Yogyakarta - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu naar Yogyakarta - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

naar Yogyakarta

Blijf op de hoogte en volg HENK

13 November 2012 | Indonesië, Surabaya

Het is 5 uur en de wekker rammelt want onze trein naar Yogyakarta gaat om 7 uur vanaf stasiun Gudeng.
Dus eruit en dan dachten we fris gewassen naar een bemo te kunnen gaan zoeken. Maar dat was even anders: geen water! Dus het gezicht met een nat wc-doekje schoongeveegd, de kleren aan, de rugzakken ingepakt en na een bruine boterham en wat spuitjam van de Carrefour zijn we naar een hoofdstraat gelopen en daar een bemo gepakt. Op het station werden we onthaald door een live-band. Waar vind je dat nog.....livemuziek om 6 uur in de ochtend. Wij waren veel té vroeg maar de trein vertrok stipt op tijd naar Yogya. Onderweg op het station van Solo nog wat eten in een bananenblad gescoord voor 12.000 rp en na 5 uur sporen gleed de eksekutiftrein "Sancaka" het stasiun binnen.
Na een paar minuten lopen zagen we al snel veel, heel veel losmens. Op straat werden we door een aardige kerel aangesproken en die bracht ons naar een losmen van een vriend van hem. Gelukkig was er nog 1 kamertje van de 4 vrij. Nou eerlijk geschreven...het is een prachtplekkie. Bedankt kerel! Hier blijven we 5 nachten. En dat voor de prijs van 125.000 rp ( ruim 10 euro) per nacht incl. ontbijt.
Vanmiddag effies de stad ingelopen en onze eerste indruk is dat het hier veel meer Java is als in Surabaya. Tijdens het wandelen viel onze blik op een batikschilderschool. De studenten en meesters maken hier prachtig handwerk wat uiteraard ook te koop is tegen vaste prijzen. Wij zagen een prachtexemplaar maar de prijs vonden wij te hoog. Maar op het moment dat we weg wilden gaan werd ons ineens een lagere prijs geboden en dat was voor ons dé gelegenheid om af te gaan pingelen en hebben we het meeenomen voor minder dan de helft.
Morgen gaan we Yogyakarta verder ontdekken want er is veel te zien.