Cobra - Reisverslag uit Surakarta, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Cobra - Reisverslag uit Surakarta, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Cobra

Blijf op de hoogte en volg HENK

29 November 2012 | Indonesië, Surakarta

Het was me het avondje wel. Heel erg verrassend. Wahyu, die aardige jongen van het guesthouse, heeft ons meegenomen naar een paar plekkies waar je, als je het niet weet, nooit komt.
We zijn eerst naar een straat gelopen met een aantal Warungs. Eigenlijk niks bijzonders maar in één van die stalletjes hebben we weer een typisch gerecht van Solo gegeten: Nasi Liwet.
Witte rijst met kip (naar keuze stukjes filet of een stuk poot), een gemarineerd ei en groenten. Dit alles overgoten met gekookte kokosmelk en geserveerd op en bananenblad. Het is een vrij zoet overheerlijk gerecht.
Daarna zijn we helemááál naar de andere kant van de "kraton" gelopen. Wat een eind zeg. Op een gegeven moment op een donkere hoek van de straat stond een stalletje met weinig licht. En hier wordt gegeten..........COBRA.
Wij zijn aangeschoven op een houten bankje en hebben uiteraard deze slang besteld. De cobra wordt met een slangenval gevangen in de rijstvelden. In de eetstal op de grond ligt een zak met een aantal cobra 's. Ter plekke in het stalletje wordt ie uit die zak gelokt en mag ie nog even dreigen met z'n kop en dan ineens......pang......wordt zijn kop eraf gehakt. Maar hij leeft nog! Dan laat de beul het bloed in een glas lopen. Hij leeft nog steeds! Hij hangt 'm op aan een haak en dan gaat ie 'm villen. Dit is een zwaar karwei omdat de huid heel sterk is.
Dan trekt ie de ingewanden eruit, die vallen in een bak. Hij beweegt nog steeds! Als laatste wordt vanuit zijn nek de ruggegraat er langzaam uitgetrokken. Dit lijkt op een lange fijne draad. Dat wordt in het glas met bloed gedaan en ........voor de liefhebber......opgedronken. Het ruikt zoet maar we hebben er maar niet van gedronken. Ná het verwijderen van de ruggegraat is de cobra pas echt dood en kan ie in stukjes worden gehakt om daarna in de pan te verdwijnen. Na het bakken wordt er zwarte peper overheen gestrooid. En natuurlijk hebben we het gegeten. De smaak heeft iets weg van octopus. Het kost 35.000 rp (ca. 3 euro) per slang. incl. een beker water om 'm weg te spoelen.
Het lag wat zwaar op de maag maar dat zal niet aan de slang hebben gelegen maar meer aan de manier van bakken.