Kuta (Zuid Lombok) - Reisverslag uit Gubukbaru, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Kuta (Zuid Lombok) - Reisverslag uit Gubukbaru, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Kuta (Zuid Lombok)

Blijf op de hoogte en volg HENK

05 Mei 2014 | Indonesië, Gubukbaru

Gisteren waren we als enige overgebleven in het resortje Krisna Bungalows want de aardige Australische buurvrouwen waren weer vertrokken naar Perth. We hadden helemaal geen zin om de deur uit te gaan om te eten. We vroegen Madé, de resortmanusvanalles, om vis te gaan kopen en hier te grillen. En ja hoor, hij stapte direct op zijn motor en kwam even later terug met drie verse vissen. Om zeven uur waren ze klaar. Heerlijk met groente, rijst en sambal. Door het snorkelen waren we behoorlijk rozig en mede door de hopeloos slechte internetverbinding zijn we vroeg (20.30 uur) te bed gegaan. We hebben geslapen als blokken beton.
Vanmorgen was het tijd om te vertrekken naar het zuiden, naar Kuta. Eergisteren hadden we al vervoer geregeld. Hij zou ons om half negen oppikken. Wij alvast op een muurtje net buiten de ingang wachten. Hé.....daar is ie.....precies op tijd maar hij reed door. Even later kwam een vriend van hem vertellen dat ie naar familie moest. Blijkbaar had hij niet verwacht dat wij langs de weg zaten te wachten anders had hij niets van zich laten horen. Toen heeft die vriend maar een auto ergens geregeld en ons naar Kuta gebracht.
Onderweg zijn we bij een traditioneel dorp van de Sasak gestopt. Van een bewoner die als gids optrad kregen we een rondleiding. Dit dorp bestaat uit 16 families en ze trouwen met elkaar. Dus nooit met iemand buiten het dorp. Vind de jongen een meisje leuk en hij wil met haar trouwen dan moet hij ze eerst ontvoeren naar een onbekende plek. Als ze een paar dagen later terugkomen en de vader van het meisje is niet kwaad dan mogen ze trouwen. Elektra hebben ze nog maar sinds drie jaar. Bij alle traditionele gebruiken en feesten gaat de stroom eraf en worden, zoals voorheen, de olielampen gebruikt. Ze leven van de landbouw en verkoop van geweven sarongs. Ze hebben maar één oogst rijst per jaar. De leeftijd van de man wordt bepaald door het aantal oogsten en dat is vaak niet vanaf de geboorte. Dus weten ze niet precies hoe oud ze zijn.
Na aankomst in Kuta, een homestay voor weinig en twee sekuters, geregeld. De middag hebben we doorgebracht op de schitterend strandjes die alleen bereikbaar zijn met de motor.

• 06 Mei 2014 - 06:44

Frank En Leneke:

Hallo Henk en Jacq,

Heel leuk jullie weer te volgen op jullie vakantie. Het is net of je zelf ook weer een beetje weg bent, door de mooie verhalen.
    Bijzonder zo'n verhaal als boven over dat dorp van de Sasak. Pas 3 jaar electra...in onze herinneringen hebben wij altijd al stroom gehad en waren er grote problemen als die uitviel : kassa, elektrische deuren, licht, koelkast etc... jullie weten dat toch ook nog wel...
    Wij wensen jullie nog veel plezier en geniet er lekker van.
    Hartelijke groetjes.