Kelimutu (Moni - Flores) - Reisverslag uit Nangahure, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Kelimutu (Moni - Flores) - Reisverslag uit Nangahure, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Kelimutu (Moni - Flores)

Blijf op de hoogte en volg HENK

22 Mei 2014 | Indonesië, Nangahure

Allemachtig wat vroeg! Om vier uur ging de wekker. Even het hoofd onder de kraan en warme kleren aan want we gaan naar het Kelimutu National Park met de "drie kleuren meren". Om half vijf stond onze chauffeur Melky al te wachten om de vulkaan op te gaan. Bij de ingang eerst nog entreekaartjes kopen en dan naar de parkeerplaats. Vanaf hier ongeveer een kilometer lopen over een goed begaanbaar pad en traptreden. Eenmaal boven, het was nog donker, gaf de opkomende zon al een beetje gloed. Even later kwam ie echt omhoog. AMAZING! De drie meren werden heel langzaam verlicht door de steeds mooier wordende zon. De legende zegt dat na de dood de goede mensen terechtkomen in het warme turquoise meer (Tiwu Nuwa Muri Koo Fai), de ouderen in het donkerblauwe koude (Tiwu Ata Polo) en degenen met een slecht karakter in het zwarte meer (Tiwi Ata Mbupu). Vanaf het hoogste punt zijn alle drie de meren zichtbaar. Het is prachtig.
Na deze geweldige ervaring zijn we teruggelopen naar de parkeerplaats. Onderweg werden we begeleid door de prachtig fluitende vogels in de omringende jungle. Wat een stilte en wat geweldig!
Terug naar het Bintang Guesthouse voor een onsterfelijke banana pancake. Na het stroef afrekenen met de chauffeur want we betaalden hem minder omdat hij zijn dag om half acht al eindigde, zijn we op de bus gestapt naar Maumere. Na drie en een half uur werden we gedropt op het busstation waar we uiteraard opgewacht werden door allerlei gasten die ons naar een guesthouse wilden brengen. Met de kleine bemo zijn we verder gegaan naar een homestay maar die was volgeboekt. Door een telefoontje van een aardige man aldaar zijn we door iemand van het Gading Beach Hotel opgehaald. En nu zitten we in een bamboebungalow op het strand. Helemaal goed voor een zacht prijsje van RP 185.000 Voor deze prijs worden we ook nog morgen naar het vliegveld gebracht want we vliegen in dertig minuutjes naar het eiland Sumba.

• 23 Mei 2014 - 06:26

Frank En Leneke:

Hoi Henk en Jacq,
    Wat "genieten" we van jullie verhalen...
    En wat zijn jullie dagen zeer goed gevuld, soms van de hele vroege morgen tot de late avond, maar zo te lezen is het absoluut de moeite waard.
    Wordt het niet tijd om wat uit te rusten ? ha, ha....
    Nog heel veel plezier en hartelijke groetjes.