Rondom Tobelo - Reisverslag uit Pulau Manumadehe, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Rondom Tobelo - Reisverslag uit Pulau Manumadehe, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Rondom Tobelo

Blijf op de hoogte en volg HENK

04 December 2014 | Indonesië, Pulau Manumadehe

02-12-2014
Wakker worden met grijze luchten aan de horizon is nooit leuk. Ook hier niet en dan begint het ook nog te regenen, hard te regenen. Eerst een lekker onbijtje met een gebakken ei en dan onder de paraplu terug naar de hut om ons dagrugzakje te pakken. De auto staat klaar om een tourtje langs de kustlijn te maken van dit deel van Halmahera. Ona de eigenaresse van de Kupa Kupa Bungalows gaat ook mee. Dus met z'n vieren op pad. De regen komt met bakken uit de hemel. En dan maar hopen dat het toch een keer droog gaat worden vandaag. We zijn eerst naar het eindpunt van het toertje gereden. Bij het plaatsje Duma ligt een prachtig meer met veel waterhyacinten. De weg er naar toe is prima maar het smalle weggetje langs het meer erbarmelijk. Maar Duma heeft nog meer te bieden. Een Nederlander ene Hendrik van Deijken, missionaris van beroep, is daar neergestreken, overleden en begraven samen met zijn Indonesische vrouw uit Ternate. Hij heeft daar in die tijd twee mangobomen geplant en die staan er nog steeds...met heel veel mangos. Ook in Duma staat een nieuwe kerk en die is niet zomaar gebouwd. In 1999 was er een groot conflict tussen de christenen en de moslims. De moslims hebben de oude kerk in brand gestoken en zodoende was er behoefte om een nieuwe te bouwen. Naast de oude kerk die wel deels is gerestaureerd ligt een kerkhof met de slachtoffers van dit conflict. Ook is er naast de kerk een monument van een gekapseisde boot. Na het conflict zijn er veel op de vlucht geslagen in 2000 met die boot. Zevenhonderd met een ticket en vijfhonderd zonder. Zodoende was de boot overvol en verging tussen Tobelo en Ternate. Drie passagiers hebben het overleefd. In de buurt van Duma hebben we vis uit het meer gegeten. Vrij speciaal omdat het zoetwatervis is en dat wordt niet veel gegeten. Alles wat men eet aan vis komt uit de zee. Na de heerlijke lunch doorgereden naar Luari maar onderweg zag Ona plotseling een plek waar men parfum aan het stoken was. Gestopt en onze nieuwsgierige neuzen naar binnen gestoken. Als deze geur de basis is voor parfum dan moet er nog veel lekkers aan toegevoegd worden. Luari beach is een prachtig strand met zand wat niet helemaal wit is. We hebben een kleine wandeling langs de waterlijn gemaakt. We gingen richting Tobelo maar eerst even een heuvel op om te kunnen genieten van het uitzicht op de eilandjes voor de kust van Tobelo. Toen naar Tobelo. Een havenplaatsje waar veel reuring is en dat was wel even lekker omdat het Kupa Kupa erg stil is. We hebben daar alvast een hotelleke gevonden voor over paar dagen als we gaan verkassen. Daarna terug naar Kupa Kupa voor een verfrissend biertje. Met Ona en Lutz gezellig nagekletst en aansluitend gegeten. Tonijn en kip met groenten en witte rijst. Overheerlijk klaargemaakt.
Lutz is een duitse bioloog die hier in 2008 naar toe is gekomen en getrouwd is met Ona die inmiddels het resort al had opgezet. In de tijd dat ze Lutz nog niet kende heeft ze met het bakken en verkopen van gebakken banaan elke dag 50.000 roepias gespaard en daarmee heeft ze de grond kunnen kopen. Lutz heeft als grote hobby het verzamelen van insecten en orchideeën.

• 04 December 2014 - 08:16

Christien:

Wat een prachtig verhaal weer......ik hoop dat het ondertussen wel weer droog geworden is.
    Ik kijk nu al uit naar de volgende belevenissen. Groet uit een koud Nederland.

• 04 December 2014 - 10:36

Katrien En René:

hier heeft het vannacht ook geregend, vanmorgen onweer mar un weer strak blauw.
    Genieten jullie maar van alles wat dar te zien en te beleven is. Wij lezen het wel en genieten mee