Leihitu - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Leihitu - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Leihitu

Blijf op de hoogte en volg HENK

16 December 2014 | Indonesië, Ambon

16 dec. 2014
Vanmorgen om half negen stond de auto met driver voor de deur om een toertje te maken over Leihitu. Dit is het deel van Pulau Ambon waar ook het vliegveld is gelegen tegenover Ambon Stad. Ambon Stad en Leihitu worden gescheiden door een breed water. Vanaf het vliegveld naar Ambon Kota (stad) is het 38 km. Wij zijn langs de westkust naar het noorden van Leihitu gereden. Dit gedeelte van Leihitu is vrij onbekend bij toeristen omdat de meesten direct van het vliegveld naar Ambon Kota gaan. Omdat wij morgen weer gaan vliegen zijn wij wel in de buurt van het vliegveld gebleven. Na de dorpjes Hatu, Lilibai, Tapi en Wakisihu zijn we gestopt in Larike. Hier kweekt de lokale bevolking hele grote dikke alen die zich bevinden in het snel stromend beekje bij het dorp. In de boeken wordt geschreven over deze alen in het dorp Waai waar ze gevoederd worden met eieren. Hier krijgen ze vis maar de alen zijn groter dan in Waai, zeggen ze. De Molukken staan bekend als de specerijeilanden en dat hebben we onderweg vaak gezien. Langs de weg liggen vele specerijen zoals Pala (nootmuskaat), Cenke (kruidnagels), Kenari en Cacao te drogen. Na de alen in Larike zagen we voor de kust Batu Lajer, een enorme grote rots imposant uit zee stekend. Een aantal km. verderop liggen de Tiga Pulau, drie prachtige eilandjes. We zijn verder gereden door de dorpjes Asilulu, Ureng en Negri Lima. In Negri Lima zijn vorig jaar door een aardverschuiving 200 huisjes met de grond gelijk gemaakt. Nu is het een kale vlakte met een nieuwe brug. Over deze brug richting Seith om daarna uit te komen bij Hila waar het overblijfsel staat van Benteng Amsterdam. Dit fort is deels gerestaurerd met een nieuw dak waardoor en naar boven geklommen kan worden om te kunnen genieten van het mooie uitzicht over zee. Daarna via Wakal naar Hitu Lama om daar rechtsaf te slaan naar het zuiden van Leihitu. Daar hebben we in Poka een heerlijke vis gegeten. We moesten er lang op wachten want ze waren ons vergeten maar de vis was uitstekend bereid. Na de vis "pulang" (terug naar de Penginapan). Het was een prachtige rit door veel dorpjes waar de locals ons heel vriendelijk hebben begroet. Het hoogtepunt waren de grote alen van Larike, de prachtige natuur en het pure leven in de dorpjes. Morgenvroeg vliegen we naar Tual op de Kei-eilanden.

• 17 December 2014 - 02:16

Anjo En Leo:

Prachtig om te zien hoe ieder eiland weer anders is. Mooie tocht geweest! Voor morgen goede vlucht!