De Broodtrommel - Reisverslag uit Banjar Beratan, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu De Broodtrommel - Reisverslag uit Banjar Beratan, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

De Broodtrommel

Blijf op de hoogte en volg HENK

23 December 2014 | Indonesië, Banjar Beratan

23 dec. 2014
Het is rond de klok van half zeven en we worden wakker door het gefluit van de vogels. Ze klinken als zijnde gekleurde papegaaiachtigen maar volgens de locals zijn ze bruin met wit en hebben een lange staart maar als zo vaak....je hoort ze wel maar je ziet ze niet. Ik zit net buiten en Jana, de hulp van Ketty, brengt me een kan met warm water voor de thee en de koffie. Jacqueline slaapt nog. Ik heb m'n balkie koffie nog niet geroerd of daar is ze alweer. Nu met de ontbijttrommel. In deze doos zitten witte boterhammen, broodjes gevuld met een beetje chocolade, een aantal plakken kaas en twee gekookte eieren. Dit is al genoeg om te ontbijten en te lunchen dus hebben we de lunch afgezegd. Het komt ons wel goed uit want twee keer vis en kip per dag is 1x teveel. Eerst nog een bakkie koffie en dan de traptreden af naar het strand. Het is eb. De bootjes liggen schuin op het drooggevallen strand. Kinderen spelen rond het drooggevallen koraal en andere locals zijn op zoek naar eetbaar seafood zoals krabbetjes en andere schelpdieren. We wandelen met de zon ons nek en keren na een half uurtje om.....hoe is het mogelijk nu met de zon in ons gezicht. Een luie dag ligt voor ons. Het is bij elven en het weer verandert. Een grote dikke donkere wolk ontwikkelt zich boven het dorp en trekt richting ons onderkomen. Tik...tik...tik...de eerste druppels vallen....en mijn ogen vallen ook ....dicht...tijd voor een klein tussendoorslaapje op het hopeloze matras. De dag sluipt voorbij....een broodje uit de trommel....het zonnetje is weer terug en wij gaan zwemmen. Opdrogen op het warme zand en daarna weer dat bakkie koffie. Lunchen doen we niet want er zit genoeg in de trommel. De middag hebben we gevuld met een wandeling naar het dorp. Even een flesje koud drinken halen bij de warung. Waar is er een warung? Vragen en nog een keer vragen....rechtsaf...linksaf...er zijn weinig tit geen activiteiten waar te nemen in het dorpje. Totdat ja hoor een kleine warung. En zowaar een koelkast met flesjes frisdrank. Terug naar onze hut. We gaan weer zwemmen want het water is zó lekker. De lucht betrekt...er komt regen. Inmiddels is het al tegen zessen en we kunnen weer genieten van een geweldige zonsondergang. De magen rammelen een ietwat. We hebben een kleine trek. Tegen half acht wordt het eten op tafel gezet. Dat komt goed uit want de trek is behoorlijk toegenomen. Vis, kip, snijboontjes, tofoe en rijst. We zitten aan tafel met twee jonge mensen uit Engeland, Simon en Donna, die als als onderwijzers werken in Surabaya op Java. Een leuk gesprek en lekker gegeten.