Van Makassar naar Bira - Reisverslag uit Kampea, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Van Makassar naar Bira - Reisverslag uit Kampea, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Van Makassar naar Bira

Blijf op de hoogte en volg HENK

21 Juni 2013 | Indonesië, Kampea

We werden vroeg gewekt door een gezamenlijk concert van diverse moskeeën. Zo heel erg was het deze keer niet omdat we toch vroeg op moesten staan voor de rit naar Bira.
Met de taxi naar het busstation 10 km verderop en dan in een Kijang. Dit "busje" wacht net zo lang tot ie vol is en dat is met z'n twaalven als sardientjes, met tomatensaus overgoten, op elkaar gestapeld zonder airco. En dan 6 uur hobbelen naar het eindpunt met ook nog een overstap in Bulukumba.
Nee..nee..deze keer niet dus dat hebben we niet gedaan. We hebben Leo gebeld of ie wat voor ons kon regelen.
Uiteraard geen probleem. We hebben een minibusje met chauffeur voor 7 dagen gehuurd. Hiermede voorkomen we niet alleen het sardientjessyndroom maar ook het probleem van het verdere vervoer naar Tana Toraja in het midden van Sulawesi. Vanuit Bira naar dat deel van het eiland gaat er geen openbaar transport. Dat kan alleen met een privéauto en dan is een huur van 7 dagen voordeliger en ook een stuk prettiger. En hij heeft ons tips gegeven die niet in de boeken staan. Om 8 uur vanmorgen stond "Johnny de driver" klaar met zijn minibusje.
Via Takalar, Jeneponto, Bantaeng en Bulu Kumba zijn we in 6 uurtjes naar Pantai Bira gereden. Het guesthouse Salassa hadden we al via internet geboekt maar dat was achteraf niet nodig want we waren de enigen. Ook Johnny heeft een bedje hier geregeld. Het is basic. Een goed matras, koud water, een ventilator en incl. ontbijt voor RP 100.000
Dit Guesthouse staat bekend om zijn lekkere eten dus dat gaan we vanavond maar eens uitproberen.
Morgen gaan we een halve dag met Johnny rondtoeren en de middag gaan we gebruiken voor het opdoen van de vitamine Z op het strand. We blijven in Bira 4 nachten.

• 21 Juni 2013 - 11:00

Katrien En René:

Groot gelijk dat jullie nu zo gaan "trekken". die tips van locals zijn onbetaalbaar. Geniet van jullie reis. Wij reizen mee.

• 21 Juni 2013 - 13:21

Wil Kok-Verbeek:

Heel goed dat jullie het zo doen. Dan kan je ook lekker ontspannen genieten van de reis.

• 14 September 2013 - 16:13

Patricia:

Hoi

ik heb een vraagje je kent me niet. Maar wij willen morgen ook naar pantai bira. Waar hebben jullie het privebusje gehuurd. Groeten patricia

• 22 September 2014 - 11:29

Sander:

Hoi Henk en Jacqueline,

wat leuk om jullie reisverslag te lezen ! Toevalligerwijs ga ik met mijn vriendin volgende week aan ongeveer dezelfde reis beginnen. Wat ik graag zou willen weten; wat hebben jullie betaald voor die 7 dagen privé-chauffeur ? Is dat een all-in prijs of betaal je dan ook nog voor zijn overnachtingen/eten ?

groet > sander

• 22 September 2014 - 15:40

He:

Hallo Sander.

RP 500.000 per dag voor de auto met chauffeur. Dus exclusief slapen, drinken en eten.
    Wij wensen jullie veel plezier.
    met groet

• 11 December 2014 - 16:04

Roy En Karin:

Hallo,
    Wij zitten op dit moment in makassar
    En willen vanuit hier ook naar bira en toraja
    Waar hebben jullie deze auto incl. Chauffeur
    Geregeld? Bvd!
    Groet Roy en Karin