Tana Toraja - Reisverslag uit Parigi, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Tana Toraja - Reisverslag uit Parigi, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Tana Toraja

Blijf op de hoogte en volg HENK

27 Juni 2013 | Indonesië, Parigi

Het was vanmorgen heerlijk wakker worden met de "Erotic Mountain" voor onze neus. Na het ontbijt zijn we naar Makale in Tana Toraja, het land van de eeuwige koningen en de buffels, gereden. Bij het binnenrijden van dit prachtige deel van Sulawesi valt direct op dat de traditionele huizen en rijstschuren heel anders gebouwd zijn dan elders. Het is een prachtige architectuur. De "tongkonan" huizen zijn een lust voor het oog. De buffel is een statussymbool. Hoe meer buffels men bezit des te rijker men is. Vooral de albino-buffel is heel veel geld waard. In Tana Toraja wonen voor het merendeel Christenen en Katholieken. De moslims zij hier ver in de minderheid. In Makale is maar één moskee en dat zegt al genoeg. Tana Toraja staat bekend om zijn diverse manieren van begraven van de doden. Na een bezoek aan de dorpsmarkt, waar we onze gids voor morgen Jozef hebben ontmoet, hebben we als eerste de "hanging graves" in Suaya bezocht hier worden de doden in een steile rotswand bijgezet. Vóór de graven staan houten poppen "tau tau" (klein mens) die het evenbeeld van de overledenen dienen te zijn. Daarna zijn we doorgereden naar Tampangallo. Hier werden de doden in een kist in een natuurlijke grot geplaatst. Ook hier staan "tau tau" poppen. In de loop van de jaren verteren de kisten en blijven de botten op de plaats liggen. Als laatste hebben we de "Pohon Tara" bezocht in Kambira. Dit is een grote boom waarin alleen dode baby's worden bijgezet. Men maakt een gat in de boom en het lichaampje wordt daarin geplaatst en afgesloten. Op weg naar het hotel zijn we gestopt bij een warung waar we de lokale specialiteit "Piong Babi" hebben gegeten. Dit is varkensvlees gekookt in bamboe. Eigenlijk niet echt lekker maar het was het proberen waard. Ook de Sate Babi was niet echt onze smaak. Inmiddels hebben we onze intrek genomen in Hotel Sahid. Ook over dit onderkomen hebben we niet te klagen.