Van Bogor naar Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Van Bogor naar Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Van Bogor naar Jakarta

Blijf op de hoogte en volg HENK

25 November 2012 | Indonesië, Batavia

Ons pension in Bogor is tegenover de ingang van het treinstation gelegen. Dus erg gemakkelijk om van Bogor naar Jakarta te reizen. Nou vergeet het maar! Door de hevige regenval van de laatste dagen is een deel van de rails verzakt en daardoor is het station van Bogor niet bereikbaar. Wij gevraagd op straat hoe dan? "Neem de angkot no. 03 en die brengt jullie naar het dichtsbijzijnde station waar de treinen wel rijden naar Jakarta".
Oké, wij opgevouwen met de rugzakken en de felgekleurde souveniertas in de groene angkot op weg naar dat station.
Nou dus niet! Na 20 minuten werden we gedropt bij een busstation. Hier weer gevraagd. "Jullie moeten de minibus naar station Depok hebben en die komt zo". En ja hoor, wij ingestapt in dat barrel met een zalige ventilatie via de roestgaten want het was bloedheet in dat ding.
In dat bussie stapte op een gegeven moment een oude mevrouw in en die begon in het nederlands tegen ons te praten. En die vertelde onder meer: "Ik ben 87 en ik heb vóór de oorlog met de Jappen gewerkt voor mevrouw De Ruiter-de Wild". Wie kent die nou niet? Het bussie vol, aangekomen in Depok zegt een aardige mevrouw achterin: "zometeen moeten jullie overstappen in een blauwe angkot no. 06 want deze minibus gaat niet naar het station". Pufffff en we waren al doorgezweten. "Maar ik help jullie wel want ik moet ook daarheen". De eerste 7 blauwe angkots waren afgeladen. In de achtste konden we er nog net bij ware het niet dat mijn linkerbeen op de felgekleurde souveniertas, bijna buiten boord hing. Opgevouwen bereikten we station Depok. En daarna met de trein naar Cikini, een wijk van Jakarta. Dat was een makkie maar het vinden van het hostel weer niet. Anderhalf uur gezocht en toen maar gebeld en met de taxi erheen. Prima plek, fijne kamer, fijne mensen. Volledig uitgeblust onder douche en ons lijf te ruste gelegd op bed. Morgen gaan we o.a. naar Batavia maar eerst vanavond een lekker biertje aan de bar!