De Ceremonie - Reisverslag uit Bali, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu De Ceremonie - Reisverslag uit Bali, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

De Ceremonie

Door: Henk en Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg HENK

14 Februari 2011 | Indonesië, Bali

We schrijven zaterdag 12 februari. Een bijzondere dag want ons huis is ingezegend.
Indonesië is het grootste moslimland ter wereld maar op Bali is 90% Hindoe. De Balinezen zijn niet alleen erg gelovig maar ook heel erg bijgelovig. En voor alles hebben ze een ceremonie. Zoals trouwerij, begrafenis, de oogst, de auto, de scooter, de fiets, de zee en ga zo maar door. Ook voor ons huis. De voorbereidingen hebben een week geduurd. In deze tijd vlechten ze o.a offermandjes en andere “versieringen” voor het huis en een offertafel, die geplaatst wordt in noordoostelijke hoek van het perceel. Om 08.00 uur waren al diverse dorpsgenoten, in traditionele kledij, bezig om de voorbereidingen te treffen. Zelfs op dak werden allerlei “dingen”geplaatst om bij de goden te komen. De inzegening is zeker belangrijk voor degenen die bij ons over de vloer komen zoals de tuinman, de poetsvrouw en de beveiliging. Maar ook voor bijv. bouwvakkers die momenteel nog wat klusjes aan het doen zijn. Om 10 uur kwam de priester en die maakte natuurlijk eerst vrienden met ons. Daarna spreidde hij zijn matje, vouwde zijn benen driedubbel onder zijn lijf en er werd veel wierook aangestoken. Daarna begon hij met een hoop geklingel van een belletje en veel gebrabbel contact te zoeken met de goden want die moeten ons gunstig gezind worden. Maar ons huis zat ook vol met boze geesten en die moesten ook verdreven worden. Tijdens de ceremonie werden er drie rondjes om het huis gelopen en met veel kabaal (geroep en gehamer op een bamboestok) werden daarmee de boze geesten verdreven en was het huis veilig.
Ook werd er een dode kip in stukken gehakt tijden één van de gebeden van de priester. Waarom??? Wij weten het niet! Alles werd gezegend: het huis, de keuken, badkamer en ook de slaapkamer. Nadat we met zijn allen met de priester hadden gebeden, en waar we absoluut geen moer van verstonden maar deden wel gewoon mee, was de laatste handeling het neerleggen op zolder van een soort bos hout om er maar voor te zorgen dat daar ook geen gespuis zit/komt en eventueel is verdreven naar weet ik veel! Na afloop van de ceremonie, die ong. 1 uur duurde, werd er met zijn allen gegeten en gedronken.
Dus we wonen nu in een bozegeestenvrij huis en de hulpen in huis en tuin kunnen met een gerust hart poetsen en snoeien. En ook de beveiligers hoeven in het donker niet achterom te kijken of ze gevolgd worden door allerlei geesten en ander ongedierte!

• 14 Februari 2011 - 05:42

Janette:

Haha wat een bijzondere ervaring he??Fijn dat jullie huis ook gezegend is, komen er aan onze kant van de straat tenminste geen boze geesten!!
    Zijn jullie al naar een crematie geweest???
    liefsssssssssssssssssssssss