Makassar - Reisverslag uit Sambungjawa, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Makassar - Reisverslag uit Sambungjawa, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Makassar

Blijf op de hoogte en volg HENK

20 Juni 2013 | Indonesië, Sambungjawa

Na het ontbijt (witte rijst, groente, een gekookt ei en kroepoek) zijn we in de gemotoriseerde becak gestapt naar de oude haven Pelubuhan Paotere. Hier worden de houten Buginese schepen geladen en gelost. Veelal met de hand. Na een beker thee manis zijn we weer in zo'n karretje met een motor gestapt naar Fort Rotterdam. Wij vroegen de becakrijder of ie ons daar af kon zetten. En natuurlijk zei hij "ja" want ze zeggen altijd "ja". Dit is een aziatische afwijking. Op een gegeven moment stopte hij voor een hotel. Wij verbaast....hier is het niet. Bevestigend knikkend zei hij dat ie niet verder mag omdat in dat gedeelte van de stad de gemotoriseerde becaks niet mogen komen, de fietsbecaks wel. Dus zijn we het laatste flinke stuk maar gaan lopen. Fort Rotterdam is een oude VOC vesting. De gebouwen zijn mooi gerenoveerd. Er waren daar veel schoolkinderen en die wilden allemaal met ons op de foto. Wat leuk! Na het Fort en een Soto Ayam op straat voor 15000 RP zijn we in gammele minibus (pete-pete) gestapt naar het hotel. Onderweg gaf ie nog een keer de geest maar even twee draadjes tegen elkaar en de motor liep weer. De rest van de middag en avond gaan we in de ruststand!