Balinese Malle Pietje - Reisverslag uit Bali, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Balinese Malle Pietje - Reisverslag uit Bali, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Balinese Malle Pietje

Door: Henk en Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg HENK

08 Februari 2011 | Indonesië, Bali

Ieder dorp in Holland of Spanje en ook in andere landen heeft wel een winkel waar je de “duvel en z’n ouwe moer” kan kopen. En allemaal zijn de Malle Pietje van het dorp!
En zo ook op Bali.
Gisteren zijn we naar Negara gereden om een paar spaarlampen te scoren omdat de lampen die we hebben wel heel erg wit licht produceren. Wij zijn meer van het “gelere”.
Kees, die hier ook woont en inmiddels na 3 jaar veel weet van de omgeving, raadde ons aan om naar de “elektra-chinees” te gaan. Dus zo gezegd, zo gedaan.
In het begin van de winkel is een nauwe doorgang gemaakt van 50 cm breed en 3 meter lang. Hierin staat een klein toonbankje en altijd een mannetje of tien wachtende tot ze aan de beurt zijn. Alles is per stuk verkrijgbaar. Drie pluggies, vier schroeffies of twee tie-ribbetjes is geen enkel probleem. Overal in de winkel liggen rollen kabel, dozen, kisten, lampen, stekkers, stopcontactacten, koperdraad, noem maar op – noem maar op! en nog veel meer! Achter de toonbank staan een stuk of 5 verkopers die ook bovenop rollen draad staan want meer ruimte is er niet en dan komen ze ook wat verder boven de toonbank uit. Het zijn niet van die grote Balinezen en de toonbank is aardig aan de hoge kant uitgevallen. Zeker toevallig een wat langere timmerman geweest die ‘m heeft gemaakt.. De gehele winkel is één grote immense puinhoop en opeenstapeling van allerlei materialen. De eigenaar is een Chinees en die weet alles wat je hem vraagt precies te liggen en hij weet ook nog de prijs. Wij naar binnen en gelijk doorgelopen naar de achterzijde van de nauwe doorloop want daar was nog een plekkie van 40 vierkante centimeter om te staan. Ik met mijn fototoestel om mijn nek zei dat ik “promosie” wilden maken en dus mocht ik foto’s van zijn puinhoop maken. Wij uitgelegd in ons zeer gebrekkig Bahasa dat we lampen wilden met geel licht. “Oh ja”zei hij die hebben we wel en hij wees een andere jongen naar een kast. Deze klom over een stapel zooi heen en greep uit de kast de lampen. Ongelofelijk! In één keer raak!
Afrekenen doet iedereen met de verkoper en dat is niet zó raar maar deze geeft het geld aan de Chinees en die klimt tussen de stapels door naar een plekkie achter een grote kast want daar zit zijn vrouw achter een tafeltje kassier te spelen. Zij int geeft het wisselgeld terug en dat geeft de Chinees weer direct terug aan de klant. En het is daar altijd VOL en HEET!

• 08 Februari 2011 - 05:07

Janette:

Haha die Chiness die kennen we!!Je beschrijving is helemaal top!!!!!Fenomenaal!!!!Is de donutbakkerij er nog dicht bij Hardy's???
    Liefssss

• 08 Februari 2011 - 17:09

A En A:

jeetje moet ik daarin zie je Jac denken. Ongelooflijk dat ze zo snel iets vinden. Mooie foto's van de zaak. Als ik dan onze winkels zag - wij maar zeiken dat alles tiptop moest zijn. haha ga ze naaqr de meiden van de zaak sturen.

• 08 Februari 2011 - 18:40

Fien En Aart:

Jullie raken zo al aardig ingeburgerd.