Weggezakt in de blubber - Reisverslag uit Sangele, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Weggezakt in de blubber - Reisverslag uit Sangele, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Weggezakt in de blubber

Blijf op de hoogte en volg HENK

02 Juli 2013 | Indonesië, Sangele

Zoals reeds geschreven zijn we om half twee uit Rantepao vertrokken. De busrit ging prima tot vlak voor Palopo. Daar stonden we ineens stil in het pikkedonker. Wij dachten dat we met een aardverschuiving hadden te maken. Niet dus! Na een uurtje hoorden we ineens veel geroep, geschreeuw, en brullende motoren. Op dat moment werden er een aantal vrachtwagens uit de blubber verlost met een groep duwende mannen. Het was geen aardverschuiving maar het waren werkzaamheden aan een nieuwe weg. Het bestaande op- en aflopende strookje weg is zo smal dat er maar af en toe, inschuivend dan de ene en dan de andere, een auto of vrachtwagen overheen kan. En dat van twee richtingen. Het was heel erg glibberig door de vele modder langs de strook weg, de meeste vrachtwagens waren al naar de zijkant weggezakt. Sommige probeerden op eigen kracht eruit te komen. Tevergeefs! Na het verlossen van een drietal vrachtwagens mochten wij door maar niet voor lang want toen pas hadden wij echt door wat er aan de hand was. Deze beroerde situatie was maar over een lengte van 2 km. Bijna waren we klaar met die bende toen ons bussie ook aan de beurt was. Ook scheef weggezakt dus moesten we allemaal het bussie uit. Plakkend en glibberend op onze slippertjes in de blubber konden we toezien hoe een groep wegwerkers na een half uur ploeteren ook ons bussie verlosten uit de zuigende bagger. Totaal hebben we er 7 uur over gedaan om deze bizarre 2 km. te overbruggen. Om van Rantepao naar Tentena te komen hebben we er totaal 20 uur overgedaan. Met opgezwollen enkels, niet meer fris onder de oksels en behoorlijk stuk zijn we vanmorgen afgezet in Rantepao. Achterop bij een "ojek" zijn we naar onze "wisman" Victory gereden. We hebben vanmiddag lekker geslapen want daar zijn we in het bussie ook niet echt aan toegekomen. Voor morgen hebben een motor gehuurd van één van de buurjongens en gaan we de omgeving verkennen. Wat een nacht was dat! Ongekend!
Zie ook ons blog:
www.tropicaltercio.blogspot.com

• 02 Juli 2013 - 10:18

Katrien En René:

dat was dat toch jullie bus op de foto. die tocht is dus net voor herhaling vatbaar. Alhoewel een komende keer de weg misschien klaar zal zijn. Veel plezier verder!

• 02 Juli 2013 - 17:51

Annette En Theo:

staat goed die helm,het gaat allemaal niet vanzelf 7 uur over 2km is heel wat.