Dieng Plateau - Reisverslag uit Wonosobo, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Dieng Plateau - Reisverslag uit Wonosobo, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Dieng Plateau

Blijf op de hoogte en volg HENK

17 November 2012 | Indonesië, Wonosobo

Hoe het mogelijk is weten we niet maar we zijn niet wakker geworden van de moskee. We waren wel vroeg op omdat we om 7 uur klaar moesten staan voor een dagtour naar het bergplateau van Dieng. Wat later waren we weg uit Jogja. Na een kwartier onderweg te zijn begon de chauffeur zijn keel te schrapen en dat heeft ie de gehele dag volgehouden. Lekker geluidje hoor! Zeker een koutje opgelopen.
Na drie uur rijden was de eerste stop het schitterende zwavelmeer Telaga Warna. Prachtig maar het meurt daar, niet normaal! Doorgereden naar de volgende stop het kratermeer Kawah Sileri. Een stinkende, borrelende en stomende zwavelkrater. Met een doek voor de mond hebben we snel wat kiekjes genomen en na een blik in de krater zijn we snel weggegaan naar het het plateau van Dieng waar lang geleden een grote groep Hindoetempels stond. Nu is er een deel ruine en een deel staat nog aardig overeind. Het is mooi maar niet echt spectaculair. De terugreis naar Yogyakarta duurde 4 uur, een uur langer dan gepland door de hoosbuien onderweg en het vastzittende verkeer in Yogyakarta.
Opmerkelijk.
Bij de laatste stop vroegen we aan de "schraper" wat de volgende stop zou zijn. "Dit was hét en we gaan nu terug naar Yogyakarta. "Oh...zonder te eten?" zeiden wij. Hij zei: "oh als jullie dat willen dan kan dat, we rijden naar Wonosobo en daar kunnen jullie eten. Onze medepassagiers, twee jongens uit Maleisie, hoefden niet wegens de diaree opgelopen door ondefinieerbaar eten van gisteravond. Wij het restaurant in maar bij het lezen van de prijzen zijn we weer weggegaan. 25.000 rp voor een bord Nasi Goreng. Veel te duur voor ons budget. Tegen de "schraper": "we gaan naar een warung aan de straat". Oké doen we en na een paar minuten zagen we een warung met een bord "Nasi Goreng". Prima, wij aangeschoven aan de wankele tafel en de warungvrouw ging direct enthousiast wokken met rijst, verse groenten en andere ingredienten. Een gebakken ei erbovenop en smullen maar. Totaal moesten we betalen 19.500 rp voor 2 nasi goreng, 2 thee met ijs en een stuk gebakken iets. Wat weten we niet maar het was lekker. In het restaurant had dit 62.000 rp geweest zonder dat gebakken iets. Met de prijzen van de warung kunnen we leven en verder reizen over Java.