Pulau Morotai - Reisverslag uit Pulau Rukirukiti, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Pulau Morotai - Reisverslag uit Pulau Rukirukiti, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Pulau Morotai

Blijf op de hoogte en volg HENK

07 December 2014 | Indonesië, Pulau Rukirukiti

7 dec. 2014
Wat een regen afgelopen nacht! Het kwam ongekend met hele grote bakken uit de hemel. Ondanks het gekletter hebben we prima geslapen. Vanmorgen was het weer droog dus mooi om op pad te gaan. Eerst zijn we naar het dorp gelopen voor een boodschapje. Onderweg allemaal vriendelijke mensen en één ervan knipt de haren. Ik (Henk) heb er gelijk maar even een paar centimeter af laten halen. Na het knippen natuurlijk op de foto want bij haar komt nooit een "bule" (blanke). Bij het hotel hebben we een "bentor" aangehouden en die heeft ons een paar kilometer verder afgezet bij een monument van WO II aan het strand. We hebben een paar uur over het zwarte zandstrand geslenterd op zoek naar schelpen en mooie plaatjes.
Aan de rand van het strand woont de lokale bevolking die heel aardig en vriendelijk is. Helaas vervuilen deze mensen hun eigen prachtige strand. Ze zijn bezig met hun bootje, doen de was of hangen rond bij hun huisje. En natuurlijk moesten we op de foto. We hebben een paar prachtige schelpen gevonden. Weer extra bagage voor de rugzak van Jac. maar och een hobby mag wat wegen. Terug naar Daruba met de bentor die ons afgezet heeft bij een "rumah makan". Witte rijst met rendang en wat andere liflafjes. Als extra kregen we een toetje van het huis "bubur sumatra", een soort zwarte rijstepap met een sausje van kokos en nog wat. Deze mensen komen van Sumatra en zijn ooit eens neergestreken op Pulau Morotai. Het koken doet Ibu, de vrouw des huizes, op de Sumatraanse manier vandaar dat toetje. We zaten al vol maar na dat toetje nog voller. We zijn teruggelopen naar ons onderkomen en hebben daar onze rust genomen. Vandaag doen we niets meer. Morgen hebben we een bentor voor de gehele dag geregeld en gaan we het eiland verder verkennen en dan zien we meer van de historie van dit grote eiland. Vooral de Tweede Wereldoorlog heeft hier een grote beslissende rol gespeeld maar daarover morgen meer.