Bandaneira - Reisverslag uit Bandanaira, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Bandaneira - Reisverslag uit Bandanaira, Indonesië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Bandaneira

Blijf op de hoogte en volg HENK

28 December 2014 | Indonesië, Bandanaira

28 dec. 2014
Het is vijf uur in de ochtend en er wordt omgeroepen dat we over een uur aanmeren in Bandaneira op het eiland Banda Kecil. Het was een rustige vaart en we hebben heerlijk geslapen. Het schip heeft er precies 10 uur over gedaan om van Tual (Kei's) naar Bandaneira (Banda's) te varen. Toen we hoorden van de bemanning dat we van boord konden hebben we onze bagage opgepakt en zijn naar de zijdeur gelopen. Hadden we geweten dat het al volgepropt stond met mensen dan haden we even gewacht.
Maar desondanks waren we via de steile wiebelige looplank snel van boord. PakAbba van Guesthouse Mutiara stond ons al op te wachten. Bandaneira is zo klein dat we te voet zijn hartstikke leuke guesthouse konden bereiken. Toen we daar binnenstapten hadden we gelijk al een lekker gevoel van "heerlijk" hier. Het geeft je een "huiskamergevoel". We zaten hier al om half zeven aan de koffie. Dila, de vrouw van Abba, heeft later een lekker ontbijtje klaargemaakt: pancakes met nootmuskaatjam. We zijn op de Banda-eilanden, ook wel bekend als de specerij-eilanden. Het staat ook uitvoerig beschreven in de geschiedenis van de VOC. Overal in het dorp zie je nog steeds de koloniale stijl van toen. We hebben nog een hele dag voor ons. We zijn eerst naar Benteng Belgica, een Portugees fort, gelopen en hebben dit in goede staat zijnde fort met een prachtig uitzicht op de Gunung Api (laatste uitbarsting in 1988) bezichtigd. Morgen zien we de ruine van het Hollandse fort Benteng Nassau. Het is even mooi geweest en eerst maar weer terug naar het guesthouse. Koffietijd en effe zitten en de buitenkant van het guesthouse bekijken. Het is hier heerlijk en erg rustig want de meeste toeristen zijn vandaag met de boot vertrokken naar Ambon en over twee weken komt pas de volgende. Er zijn geen vluchten van Aviastar want de licentie voor 2015 is nog niet afgegeven.
Abba en Dila hebben twee maanden geleden ook een nieuw guesthouse geopend. Ze hebben daar zes jaar aan gewerkt. Nu is het af en het is prachtig. Gebouwd in volledige koloniale stijl. Het is een plaatje en de kamers zijn erg sfeervol ingericht. Het internet is hier nog beroerder dan op de Kei-eilanden. Het GSM signaal is goed maar er is geen of weinig 3G signaal. We hebben vanmorgen wel enigszins, via een vaste lijn, kunnen internetten in het nieuwe guesthouse Cilu Bintang Estate. Ook erg langzaam maar met veel geduld lukte het wel de tekst te plaatsen maar niet de foto's.
Op de terugweg naar het guesthouse kwamen we langs een prachtsige lange boot. Dit is een Kora Kora. Elk eiland heeft zijn eigen boot waarmee in november een race wordt gehouden tijdens het Kora Kora festival.
In Cilu Bintang Guesthouse hebben we onder begeleiding van de kletterende regendruppels in de vijver, heerlijk garnelen en tonijn gegeten. En het bleef maar plensen. We raakten in gesprek met Nederlanders die hier al twee weken rondhuppelen. Zulke mensen zijn ideaal om te vragen naar tips over de Banda's. Morgen gaan we met de publieke boot naar Banda Besar op zoek naar de roots van de nootmuskaat.