The Cameron Highlands - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu The Cameron Highlands - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

The Cameron Highlands

Door: Henk en Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg HENK

21 Maart 2010 | Maleisië, Tanah Rata

Van Taman Negara zijn we teruggevaren naar Kuala Tembeling. We hadden al bustickets gekocht naar Tanah Rata in de Cameron Highlands. Om 13.00 vertrokken we in een minibusje. Na 3 uur rijden een eetstop in Ipoh en weer door. Langzaam naderden we onze bestemming liggend op 5300 voet boven zeeniveau. Het landschap bleef een jungle maar nu met daarboven uitstekende kale rotstoppen. Ook het klimaat veranderde mee van 34 graden in Taman Negara naar 20 graden met mist en motregen in de Cameron. Na een boottocht van 2 ½ uur en een busrit van 4 ½ uur konden we onze intrek nemen in een klein eenvoudig hotel (Jurina Hill Lodge) in Tanah Rata.
Een kamer met een bed wat klam aanvoelde (het klimaat zeker) met een “badkamer” die me deed denken aan het vroegere klompenhok van mijn oma. Maar goed we hebben weer onderdak want er is veel volgeboekt omdat de Cameron Highlands een gewilde bestemming is onder inwoners van Kuala Lumpur tijdens vakanties. Morgen is het einde van de schoolvakantie en krijgen wij een andere betere kamer.
De Cameron Highlands is adembenemend mooi! Het is de schoonheid van het bergachtige oerwoud gehuld in mistflarden. Maar het heeft ook in de loop der jaren schoonheid verloren. Door de, legale boskap..zeggen ze, zijn er vele kale plekken ontstaan die weer opgevuld zijn door kassen van groente, fruit en bloementelers. Het knipoogt zonder lach met de uitstraling van een rommelig “plastic” Westland.
Maar er is ook weer schoonheid voor teruggekomen. 80 jaar geleden heeft ene Engelsman J.A. Russel ontdekt dat het klimaat uitstekend is voor theeplantages. Ook hij heeft jungle gekapt maar er theebomen voor teruggeplant. De afwisseling en het contrast van de oeroude jungle met de theeplantages op de berghellingen heeft het landschap ongekend mooi gemaakt.
Vandaag 21 maart hebben we een tour met een minibusje gemaakt langs de highlights van de Cameron. Robertson Rose Garden, de lokale markt, de thaise Sam Poh Temple, de Cameron Highlands Butterfly Farm met een vlindertuin, reptielen en ander gespuis uit de jungle, Ee Feng Gu Honey Bee Farm, de errebezefarm*** Raju’s Hill en de theeplantage Boh Thea Estate.
De merchandise van de "errebees" bepaalt een groot deel het markt- en straatbeeld. Van t-shirts, sleutelhangers, paraplu’s, wanten en mutsen, milkshakes, opblaaspoppen….en ga zo maar door….het is er allemaal. Zelfs de telefooncellen hebben een errebezedesign.
En dan als laatste naar de prachtige theeplantages. In de fabriek kregen wij een rondleiding waarin het proces van plukken tot drinken werd uitgelegd met daarna een bezoek aan de plantage. De bomen worden gehouden op een hoogte van 50cm zodat de plukmachine makkelijk hanteerbaar is. Na 3 jaar wordt de boom volledig tot de grond afgesnoeid om dan weer opnieuw te kunnen gaan groeien. Dit komt de kwaliteit van de thee ten goede. Elke 3 weken worden de theeblaadjes geplukt. Aan het leven van een theeboom komt dus geen einde.
De plantage heeft 2 soorten arbeiders aan het werk. De veldwerkers en de fabrieksarbeiders. Op het veld waar de thee met de hand op de steile plantages en machinaal op de vlakkere gedeelten wordt geplukt, werken ca. 200 arbeiders (mannen en vrouwen) uit Bangla Desh, India, Pakistan, Vietnam, Indonesië en Cambodja. Zij verdienen 2000 MR per maand (450 euro) 6 dagen, 8 uur per dag met het moeten volbrengen van de pluk van een plantagezone binnen een bepaalde tijd. Zij hebben een contract voor 3 jaar. Daarna gaan ze 2 maanden naar huis en komen dan weer terug voor 3 jaar. Ze slapen en leven op de plantage in een kamp van houten hutjes.
De Maleisiërs (mannen) doen dit werk niet omdat ze lui van aard zijn en dat het loon te laag is. In de fabriek werken wel “locals” maar dat zijn er veel minder en voornamelijk vrouwen.
*** AARDBEIEN (hoekse waards dialect)

• 21 Maart 2010 - 14:10

Annette En Theo:

Hoi Jac. en Henk
    Zoals in het verslag staat geschreven is het weer terug in de tijd gelukkig weten jullie ook hoe dat toen geweest is.Het groene aanzicht moet echt fantastisch zijn.Geniet hier nog van, in Spanje zal je het de komende maanden anders zien? Jac. en Henk geniet van de laatste dagen en hou het vakantie gevoel lekker vast.Goede reis terug naar Spanje.
    Henk even een mooie uitslag Capelle-FC Lisse 0-2
    Groetjes
    Annette en Theo

• 21 Maart 2010 - 16:30

Fien En Aart:

Mooi verslag jongens. Wat een prachtige groene natuur. Nog een paar fijne dagen toegewenst en hopelijk krijgen we binnenkort een woordelijk verslag van jullie avontuur.

Groetjes,
    Fien en Aart

• 22 Maart 2010 - 06:02

Annemarie:

Hoi Henk en Jacq, nog een paar daagjes en dan zit jullie avontuur er weer op. Zo te lezen hebben jullie genoten (en wij ook!) en wij zijn erg benieuwd naar alle foto's. Goede reis naar huis en tot gauw (waarschijnlijk begin mei). Groetjes,
    Annemarie

• 23 Maart 2010 - 11:35

Leo En Ineke:

Mooie gebied zo te zien op de foto! lijkt me mooi om te wandelen
    Dank je wel "gids" voor de uitleg over theeplantages en het gebied over de Cameron Highlands.
    Geniet nog van de laatste dagen en voordat wij terug gaan naar Nederland krijgen we misschien jullie foto's nog te zien.