Melaka, de Nyonya kookkunst - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Melaka, de Nyonya kookkunst - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Melaka, de Nyonya kookkunst

Door: Henk en Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg HENK

25 Februari 2010 | Maleisië, Malakka

De laatste volle dag in Melaka is aangebroken. Er valt niet zo heel veel meer te doen of te zien. Het enige wat we nog niet hebben gedaan is een riviercruise over de Melakariver. Nou.....kort beschreven:"het is niets meer dan een heen-en-weertje op het open riool van Melaka"!
Gisteren hebben we gegeten in restaurantje waar gekookt wordt volgens de Nyonya-traditie.
Al een aardig tijdje geleden ...een paar eeuwen....klonterden de Chinese immigranten samen met lokale Maleisiers. Een soort van "we doen het met elkaar maar dan anders".
Hierdoor is een kookkunst ontstaan die Nyonya wordt genoemd. De vrouwen van deze samenklontering heten Nyonyas en de mannen Babas maar daar lees je weinig over want die kunnen blijkbaar niet koken.
Een oude chinees vertelde ons wat Nyonya betekent: "De gekruiste Chinees/Maleise vrouw in de keuken zijnde haar plek waar ze zich thuis voelt". En zo zijn er heerlijke pittige gerechten, met kip en garnalen, ontstaan. Maar wel altijd met de vraag van de oude Baba: "Lijst bij?"
Wij hebben er gisteren en vandaag van genoten!

• 25 Februari 2010 - 09:18

Fien En Aart:

Leuk verhaal. Op naar het volgende avontuur.
    Groetjes,
    Fien en Aart

• 25 Februari 2010 - 09:28

Frank En Leneke:

Hoi Henk en Jacq,

Wat een leuke foto weer bij het verhaaltje en die van gisteren was helemaal leuk. Het lijkt wel bloemencorso maar dan niet met onze bloemen. Prachtig ...
    Jullie genieten volop en we zeggen ga zo door en wij volgen graag jullie belevenissen.
    Groetjes.