Kota Bharu - de middenstand - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu Kota Bharu - de middenstand - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van HENK JACQUELINE - WaarBenJij.nu

Kota Bharu - de middenstand

Door: Henk en Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg HENK

17 Maart 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

DE SUPERMARKT
Er zijn door de gehele stad keurig uitziende en gekoelde supermarkten waar ook veel bekende merken verkrijgbaar zijn zoals natuurlijk Nescafé en Head and Shoulders. Wij ook bij zo’n winkel naar binnen voor keekjes, shampoo, spekkoek en wat blikjes. Binnen een paar tellen klitte het bijna volledige personeel giechelend bij de kassa bij elkaar. Blijkbaar hebben ze nog nooit of zelden een lange “blonde” en een lange “grijze” gezien in hun winkel.

HET REISBURO
Maandagmorgen als eerste op zoek naar een reisburootje om een tour te boeken naar een aantal Thaise tempels in de buurt. We konden het niet vinden maar later bleek dat we via een donker trappenhuis naar de eerste verdieping moesten en daar was het kantoortje. Bij binnenkomst was het direct “sorry sir de airco is out”. Nou dat hadden wij gelijk al in de gaten want het was me daar bloedheet. En die gehoofddoekte mevrouw verblikte of verbloosde niet.
We hebben een leuke tour kunnen boeken en morgen (dinsdag) worden we opgehaald.

DE KAPPER
Daarna naar de kapper voor Henk’s knipbeurt. Bij binnenkomst waren er nog 2 voor ons. Drie als slagers uitziende mannen met lange witte jassen met vlekken waren het vak van kapper aan het uitoefenen. Wij prikten onszelf op aan de zijkant staande krukjes. Starend naar beneden werd ons duidelijk dat we vandaag niet de eersten waren. De stenen vloer was reeds voorzien van een dikke wolk zwart haar welke steeds verplaatst werd door de voetstappen van de 3 lange witte jassen in teenslippers ook inmiddels getooid met enige zwarte lokken..
De kapper wenkte en ik kon gaan zitten. Ik was al lang blij dat ie niet vroeg of het gewassen moest worden. Met één blik in de wasbak wist ik al genoeg.
Hij pakte de tondeuse en binnen -no time- ragde hij er minstens 4 cm af. Vooraf heb ik nog geprobeerd aan te geven hoeveel hij mocht knippen maar helaas…. Het mocht niet baten!
Nog even de kantjes met het mes afwerken en klaar was ie.
5 MR ( = 1 euro)
Gedurende het half uur dat we binnen waren is er door niemand iets gezegd. Het enige geluid wat geproduceerd werd kwam uit een oude radio die integraal verbonden was met de moskee.

DE SCHOENMAKER
“Joh kijk nou eens, mijn sandaal is stuk” zegt Jacqueline verbaasd.
Wij op zoek naar een schoenmaker en al snel vonden wij er één op de hoek van de straat met al zijn gereedschap en andere attributen in een houten bak die hij ’s avonds weer afsluit. Gewoon werkend op de trap van een shopping mall.
Jac. liet de kapotte sandaal zien. De niet proper uitziende man knikte en met naald en draad maakte hij het weer netjes in orde. 1 RM (0,20 euro)

• 17 Maart 2010 - 07:09

Fien En Aart:

Leuk verhaal jongens. Hopelijk lijk je nog op je paspoortfoto Henk, met je bibob koppie.

• 17 Maart 2010 - 10:59

Willem En Ans:

Wij zijn reuze benieuwd naar jouw Kota-Bharu-coupe. Lekker luchtig zeker?
    Nog veel plezier.
    Groetjes Willem en Ans

• 17 Maart 2010 - 21:17

Ad En Angelique:

ik heb weer heerlijk gelachen. Ik zou graag de foto op de website willen zien van Henk zijn nieuwe coupe. Gelukkig blijven jullie daar nog even dus kan het nog groeien. Hier alles prima slapen tegenover een hoestende vulkaan die stenen uitspuugt wat in de nacht allemaal rood is. groetjes a en a